Nålkudde för symaskinen

Jag har hittat ett mönster via Pinterest (sidan som jag är inne och tittar på mest hela tiden!) där de syr en kudde man lätt kan stoppa sina nålar på när man syr! Ordning och reda! 🙂
Tänkte att jag skulle dela med mig av mönstret och försöka göra en svensk beskrivning. Det är taget ifrån denna sida, (som fått det från en annan sida;)) : HÄR!

Börja med att mäta hur långt band du behöver. Jag behövde 58,5 cm, och det är med sömnsmån 1 cm (det är lagt till det på de andra angivna måtten med). Jag använde ett resårband på 0,5cm, så jag gjorde bredden på snöret ca 2,5 cm. (Kan göra större om man vill att det ska vara enklare att vända på det senare. Så jag klippte två remsor som var 2,5×58,5 cm. Det behövs en resor som är 3/4 delar av den riktiga längden. I detta fall blev resåren ungefär 38cm.

Till kudden behöver man en bit till baksidan, 13x8cm. En bit till framsidan som är 15x10cm.

Så här går du till väga:

Börja med att sy ihop bandets delar, vänd på arbetet och trä in resåren i bandet, inte hela vägen utan sluta då änden kommer till snörets kant, sy fast det där med sicksack. Dra sedan resåren till andra änden och sy fast den även där.

 Bild

Sy sedan fast resåren i tygbiten som ska vara till baksidan, på kortsidorna.

Bild

Gör sedan på den större tygbiten, markeringar 2,5 cm in vid varje hörn, som bilden försöker att illustrera. Bild

Vik sedan ihop som bilden visar så att markeringarna kommer mot varandra, sy sedan en raksöm rakt ner så det bildas hörn. Gör detta på alla fyra hörn, klipp sedan bort överflödigt tyg.

Bild

Försök nåla ihop baksida och framsida med varandra, räta mot räta och bandet innanför.
Det kan bli lite för mycket tyg på långsidorna men det orddar sig. försök nåla fast vid kortsidan, och vid långsidorna men lämna en öppning på en långsidan för att sedan kunna vända på arbetet.

 Bild

När man vänder vid hörnen, lyft upp pressarfoten och vik över hörnet och försök att sy så nära in på vikningen som möjligt.

Bild

Vänd på arbetet och stoppa sedan kudden. Sy igen för han en osynlig söm. Klart!

BildBildBild

Går att placera på olika ställen!

Kommentera

