Energibar

Jag testade att göra enkla energibars. Det är endast tre ingredienser i detta recept och är väldigt enkelt att göra. I receptet jag hittade skulle man använda sig av dadlar men Willys hade inte det inne då jag skulle handla så jag valde att använda mig av plommon istället och det gick precis lika bra.
Detta recept kommer att göras fler gånger och det är perfekt att ha efter träningen eller när sötsuget hugger till.

Du behöver en matberedare för att göra detta, gladpack, sötmandlar, dadlar (plommon) och russin. (Lika delar av ingredienserna)

2 1/2 dl russin
2 1/2 dl plommon
2 1/2 dl sötmandlar

Mixa allt samman i matberedaren, bred sedan ut geggan på ett gladpack och använd ett nytt gladpack för att trycka ut det med. Det är kladdigt och det går inte med händerna men med gladpack går det perfekt! Skär de sedan i lagomt stora mumsbitar. De kan sedan förvaras i kylskåp i några veckor och i frysen i cirka 3 månader, de kommer fortfarande vara mjuka när man ska ta fram och äta. De går bra att ha med sig i väskan över dagen också!

Sätt igång och gör egna nyttiga bars!

IMG_7560

6 thoughts on “Energibar

  1. Åh, sånna skulle jag vilja ha! Har ju dock ingen matberedare… kanske man kan få lägga en beställning om du ska göra fler nån gång? 😀

    Gilla

Kommentera

