Avokadofärgat bomullsgarn

Ibland kan jag ladda för ett projekt superlänge. Jag har samlat och samlat avokadokärnor och tänkt, vid något bra tillfälle ska jag färga. Kanske en söndag. En söndag då jag har tid. HAHA! När jag får tid? Det gäller att bara göra det och ta tiden och det var precis vad som hände i förrågr. Jag bara gjorde.

Jag tänker sticka kofta Annas Summer Carigan av Petite Knit och letade bland garner jag har hemma. Hittade ett gammalt garn från Novita som jag har ganska många nystan av, vet dock inte vart jag fått de ifrån men gissar att någon snäll person gett mig det.

Jag härvade ihop 3st nystan till en härva. Kokade ett kärl med ca 10 avokadokärnor i några timmar för att sedan låta det stå och svalna. Många skriver att de ska stå och svalna över natten men jag kokade tidigt på morgonen så på eftermiddagen kunde jag inte hålla mig längre. Silade ut kärnorna och stoppade ner garnet tillsammans med 2msk salt.

Värmde upp badet med garn och lät det småputtra i ca 40 mintuer. Stängde av plattan och lät de ligga kvar i kastrullen under natten.
På morgonen så sköljde jag ur garnet och kramade ur så mycket vätska jag kunde för att sedan hänga det på tork.

Jag säger WOW även om jag inte vet vad jag tycker om färgen. Kanske lättare att avgöra när jag stickar av det men som många av er vet så gillar jag inte direkt rosa. Dock tycker jag att färgen lutar mer mot typ gräddkola.

Nu blir jag taggad på att färga mer, mer, mer! Både med syrafärg men absolut mer med växtfärgning!

Trevlig valborg!

En tanke på “Avokadofärgat bomullsgarn

  1. Ping: Annas Summer Cardigan | Foto & Hobby

Lämna en kommentar