Vintervita hyacinter

Jag ville få ytterligare lite julkänsla här hemma så jag åkte och köpte några hyacinter. Först tänkte jag sätta de i något arrangemang men efter lite googling så inspirerades jag till att göra stearindoppade lökar.

Jag har genom åren sparat på stumpar, jag har svårt att slänga när jag vet att det finns mer att ge, en andra användning. Den lådan med stumpar var fylld till bredden så de var god tid att smälta ner. När jag väl var igång med stearinbadet så smälte jag alla stumpar jag hade och gjöt om de till stora stearinblocknu tar de mindre plats! Använde ursköljda filförpackningar och låt de stelna till dagen efter.

När jag gjorde hyacinterna så började jag med att rengöra lökarna från jord och rötter. Doppade sedan ner de snabbt i stearinbadet och lät de torka mellan varje nytt dopp. Doppade varje lök cirka 6 gånger. Försökte strössla över lite glitter efter sista badet men de gäller att vara ganska snabb då stearinet stelnar.

Nu är jag sugen på fler! De här är väl ändå en fin gåbort-gåva så här i juletid?

Lämna en kommentar